böjt
0

Tisztító aszkézis

A Fradi Zöld és fehér életmód magazinjának gasztro rovatában nyilatkozott Dr. habil. Fritz Péter (2022 április)

Tavasszal általában a megtisztulás, nyáron pedig inkább a formába hozás a legfőbb célja azoknak, akik a böjtölés jegyében bizonyos ételeket időszakosan kihúznak az étrendjükből. Az ilyen speciális diétákból azonban – az alapszabályokat betartva – annyit tanulhatunk, ami bőven túlmutat azok szezonális jellegén.

Húsmentes időszak, léböjt- vagy zöldségkúra – a modern táplálkozási irányok ma már számtalan variációt kínálnak a böjtölésre. Valamennyiben közös azonban a cél: a megtisztulás, ami nagyon is ősi. A legtöbb vallásban jelen van az ilyen típusú önmegtartóztatás egy tisztább, különlegesebb mentális állapot reményében. Márpedig amikor mindez nagyon drasztikus formált ölt, az komoly szénhidrátmegvonással jár. Ennek köszönhetően valóban okoz sajátos tüneteket – például szédülést –, amitől úgy tűnhet, hogy célt ért az aszkézis. „A böjtölés mögött azonban ideális esetben egészen más motiváció húzódik meg: étrendünk megtisztítása oly módon, hogy annak csak pozitív hozadékai legyenek” – tereli helyes mederbe a böjt fogalmát állandó szakértőnk, Dr. habil. Fritz Péter.

Elvonás szabályokkal

Ehhez pedig szigorúan be kell tartanunk ennek a speciális étrendnek a legfontosabb alapszabályt: ha bármit megvonunk a szervezetünktől, akkor különösen oda kell figyelnünk arra, hogy a kieső tápanyagokat étrendünk többi részével pótoljuk, máskülönben hamar hiánytünetek lépnek fel. „Ez ráadásul összetett kérdés. Vegyük például a húselhagyást, ami szükségképpen magával hozza, hogy két alapvető elem, a fehérje és a vas bevitele lecsökken. Ebben az esetben pedig messze nem elegendő, hogy a vasat növényi forrásokból pótoljuk, mert azok felszívódása nem lesz egyenértékű” – figyelmeztet a szakember. Ahogy a manapság kifejezetten divatos léböjt kúrára vonatokozóan is vannak intelmei: hozamosan kitartva csak nagyon kis mértékben fedezi a komplett fehérjeszükségletet. „Ezért sem lehet elégszer elismételni, hogy az olyan diétás étrendek, mint amilyen a böjt is, csak megfelelő szakmai kontroll mellett hozhatják meg a kívánt eredményt.”Nem mindegy például, hogy valaki fogyás céljával vagy egy betegség miatt tervez-e belekezdeni, ahogy sokat számít az életkor is. „60 év felett alapvetően nem javasolt a böjt, hiszen ilyen korban már nehezebben mozgosítjuk a tápanyagraktárakat, miközben a hormonháztartás könnyen felborul. De a tizenévesek körében sem kívánatos, mert ha ebben az életszakaszban nem biztosított a kieső fehérjebevitel megfelelő pótlása, akkor az komoly veszélyeket rejt magában.”

Hosszútávú hasznok

Megfelelő kontroll mellett azonban a böjt sok hasznot hozhat. Egy önmegtartóztató időszak után gyakran érezük magunkat energetikusabbnak és frissebbnek, ami a tisztító hatáson túl annak is köszönhető, hogy az átmeneti életmódváltás segített felismerni és korrigálni az étrendünk hibáit. Ha valaki például túl sok húst fogyasztott korábban, amit nem egészített ki megfelelő rostbevitellel, a húsmentes időszak igazi felfrissülést jelenthet a szervezetének. „Ha valaki megéli és megérti a böjt pozitív hatásait, akkor nagy biztonsággal feltételezhető, hogy az azt megelőző táplálkozási szokásai nem voltak megfelelőek. Ilyenkor le kell vonni a konklúziókat, és a böjt lezárása utáni időszakban is érvényesíteni azokat. Ha tehát a böjt eredménye egy kiegyensúlyozottabb táplálkozás, annak energetizáló hatása akár egész évben is kitarthat.”

https://superfoodteam.hu/szolgaltatasaink/taplalkozasi-tanacsadas/

Szóljon hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Kapcsolódó bejegyzések

Bevásárló kosár

Close
0
Az Ön kosara
  • No products in the cart.