regeneráció a sportban
0

Négyből egy egész

Restore, Refuel, Reduce, Rebuilt – a regenerációt támogató négy lépés, amelyeknek egyformán fontos szerepük van a szervezet raktárainak visszatöltésében.

Az emberi test újra és újra képes legyőzni önmagát. Ennek azonban van egy fontos feltétele: a folyamatos és komplex regeneráció. A mindig jobb és jobb teljesítményhez ugyanis csak a csordultig töltött üzemanyag-raktárakból tudunk elegendő erőt meríteni.

A sportban fejlődni és a célokhoz közelebb kerülni csak egyféleképpen lehet: ki kell lépnünk a komfortzónánkból. Ahhoz azonban, hogy az építkezés folyamatos és biztosított legyen, két megmérettetés között a visszatöltésre kell helyezni a hangsúlyt. Éppen ez regeneráció legfőbb célja: a maximumra járatott szervezetet kell ismét egyensúlyba hoznunk vele. Ennek hiányában sűrűsödnek a sérülések, erősödik a dekoncentráltság, elmaradnak az eredmények, a sorozatos kudarcok pedig idővel kiégéshez vezethetnek. „A regeneráció semmiképp nem egyenlő a pihenéssel. Míg ugyanis utóbbi egy passzív állapot, addig előbbi nagyon is aktív, egyben nagyon összetett folyamat. A gyógytorna, a fizioterápia vagy éppen a sportpszichológia mellett a táplálkozástudomány oldaláról is tudatos tervezést és kivitelezést igényel” – emeli ki a helyreállítás sokszor alábecsült szerepét Dr. habil. Fritz Péter, állandó szakértőnk.

regeneráció a sportban
Amit terhelés közben tehetünk...

Ezt a fajta tudatosságot segíti az R4 regeneráció elmélete, amely a 90-es évek végén született meg, és – noha a tudomány fejlődésével együtt számos ponton finomodott – alapjait tekintve azóta is valid. Ennek értelmében a magas intenzitású etapokat, akár versenyről, akár edzésről van szó, a táplálkozás szemszögéből négy oldalról kell támogatni. Ezek közül az egyik a Restore, azaz a folyadék- és elektrolitpótlás, az aktivitás alatt és után. „Míg a 80-as években az edzők még kifejezetten tiltották, hogy versenyzőik a tréning közben igyanak, ma már tudjuk, hogy a hidratálással és az elektrolit-készlet visszatöltésével nem szabad várni. Ha ugyanis nincs teljes kiürülés, nemkívánatos hormonválasz sincs” – szögezi le a szakember. Ebben a tekintetben nagy hasonlóságot mutat ezzel a ponttal a második „r”, azaz a Refuel. Ez a glikogénpótlásra irányítja a figyelmet, amely a sokszor eredendő rossznak kikiáltott szénhidrát visszatöltését jelenti. A szénhidrát biztosítja ugyanis azt a gyorsan mobilizálható energiaforrást, amire verseny közben és után is nagy szüksége van a szervezetnek.

.

... és amit utána

A harmadik pillér a Reduce, avagy az izom- és immunrendszer sérüléseinek csökkentését célozza, és kifejezetten a terhelés utáni időszakra koncentrál. „Ebben megkerülhetetlen szerepe van a rostoknak, amelyek az immunrendszer alapját jelentő mikrobiomot támogatják. Ha az immunrendszer rendben van, a szervezet a vitamintermelés egy részét maga is meg tudja oldani.” Ezzel párhuzamosan pedig gondoskodni kell az izomfehérjék újjáépítéséről is (Rebuilt), hogy megakadályozzuk az izomsérülések kialakulását és az izomtömeg csökkenését. Erre akár a növényi, akár az állati eredetű fehérjék alkalmasak lehetnek, legegyszerűbben az edzések után elkortyolgatott fehérje shake-ek formájában. „Noha a köztudatba talán ez utóbbi ívódott bele a legjobban, összességében egyik pillér sem mond formabontóan újat. A koncepció igazi értéke abban áll, hogy receptszerűen rendszerbe szervezi a regenerációt támogató lépéseket a táplálkozás oldaláról – ellensúlyozva ezzel azokat a divatirányzatokat, amelyek a hangsúlyokat szélsőségesen eltolják a négy irány valamelyikébe.”

 

Táplálkozási tanácsadás

Szóljon hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Kapcsolódó bejegyzések

Bevásárló kosár

Close
0
Az Ön kosara
  • No products in the cart.