0

Halhús-miért csak karácsonykor?

6,7 kg/fő a hazai éves halhús fogyasztás, melynek mintegy 35-40 százaléka a karácsonyi ünnepkörre esik. Egyes nagy haltermelők éves forgalmuk 60-70 százalékát ekkor értékesítik. A magyar halfogyasztás nagyon elmarad az Európai átlagtól, ahol összesen 24,4 kg-ot fogyasztanak évente, sőt a 2019-es adatok alapján Magyarországon fogy a legkevesebb hal Európában.

Ahőkezelt termékek közül az olajos, vagy sós lében eltett konzervek sikere elsöprő a halpástétomokhoz és krémekhez képest, amelyek valóban nagyon ritkán szerepelnek étrendünkben, holott a halakból származó́ vitaminokat és ásványi anyagok ezekből a termékekből is pótolhatók, ráadásul jó választást jelenthetnek azoknak is, akik még csak most ismerkednek a hal ízével. 🍽

A magas tápértékű, jól hasznosuló halhúst teljesértékű fehérjetartalma 16-20%, zsírtartalmuk 10-0,7% közötti mozog fajonként, 100 g hús esetén. Kétségtelen, hogy a lakosság többsége tisztában azzal mennyire egészséges és célszerű a halat fogyasztani, mégsem vásároljuk. A halakban megtalálható omega-3 zsírsavak többszörösen telítetlen zsírsavak (=PUFA), melyek a szervezet számára nélkülözhetetlenek, vagyis esszenciális tápanyagokmert testünk nem tudja előállítani őket, ide tartoznak pl: linolénsav (ALA), az eikozapentaénsav (EPA) és a dokozahexaénsav (DHA). Az omega-3 zsírsavtartalom a tengeri halakban a legmagasabb, ráadásul a nemzetközi és hazai szakértők szerint ennek fogyasztása is jócskán elmarad a táplálkozási ajánlásoktól. Magyarországon leginkább népszerű ponty húsa alacsony omega-3 tartalommal rendelkezik, ellenben a hazai busa 11%-os értékével kiemelkedő. Az alábbi halakat érdemes még rendszeresen fogyasztanunk az omega-3 szükségletünk érdekében: hering, tonhal, pisztráng, lazac. 🐟

A halhús számos kedvező tulajdonsággal rendelkezik: magas a víztartalma, gyorsan elkészíthető, nagy mennyiségben található benne foszfor, jód, fluor, szelén, vas, kálium és kalcium, továbbá gazdag A-, E-, D-, B2-, B6-, és B12-vitaminokban.

Az esszenciális zsírsavak a sejthártya megfelelő működéséhez elengedhetetlenek, de szemünk- és mentális egészségünkért is nagy mértékben felelnek. Az omega-3 zsírsavak csökkentik a szív és érrendszeri betegségek kockázatát, kedvező hatásai továbbá, hogy erősíti immunrendszerünk, gyulladáscsökkentő hatással és immunerősítő tulajdonsággal is rendelkezik. Pozitív hatásai a hazai ajánlásoknak megfelelően már a heti szinten legalább egyszer fogyasztott halhús fogyasztásánál jelentkeznek, nem véletlenül javasolja a hazai ajánlás ugyanezt. 🩺

Élsportolók eseténben az izmok regenerációja miatt, valamint kardioprotektív hatásából kifolyólag erősen ajánlott! Azért is rendkívül fontos a fogyasztásuk, mert védi izmainkat a toxikus hatásoktól és segíti regenerálódásukat. Fontos hangsúlyozni, hogy a mentálisan is képes a sportoló munkáját támogatni, hiszen a koncentrációt is segíti. 🏃‍♂️

Omega-3 zsírsavakat tartalmazó étrend-kiegészítő megvásárolható webáruházunkban: Omega-3 Salmon Oil Plus – SuperFoods

Szóljon hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Kapcsolódó bejegyzések

Bevásárló kosár

Close
0
Az Ön kosara
  • No products in the cart.