E-számok
0

Valamit valamiért, az E-számok

A Fradi Zöld és fehér életmód magazinjának gasztro rovatában nyilatkozott Dr. habil. Fritz Péter

E, mint egészségtelen. Ennyiben summázható napjaink egyik legfelkapott táplálkozási irányzatának fő üzenete. Az E-szám mentes életmód kegyelmet nem ismerve hirdetett keresztes hadjáratot az adalékanyagok teljes csoportja ellen. De ahogy a végletes teóriák általában, ez is könnyen sarokba szorítható.

Ez a magánhangzó-szám kombinációra épülő jelölőrendszer uniós szabványokon alapul, és szigorú szempontrendszer szerint jóváhagyott és meghatározott referenciaértékkel ellátott adalékanyagokat takar. Olyan vegyületeket, melyeket nem fogyasztunk külön, illetve nem feltétlenül jellegzetes összetevői egyetlen élelmiszernek vagy nyersanyagnak sem. Ez már önmagában olyan jellemző, ami gazdagon táplálhatja az E-szám ellenes közhangulatot. – Az étkezéssel kapcsolatban mindig vannak örökérvényűnek kikiáltott jók és igazi mumusok. Az E-számmal jelölt adalékanyagok most épp utóbbi szerepet öltötték magukra – akaratukon kívül. Az ilyen hullámokat leginkább egy-egy kiragadott információ indítja útnak, aztán pedig sodornak mindent magukkal – helyezi szélesebb perspektívába az E-szám mentes elveket dr. habil. Fritz Péter állandó szakértőnk, kiemelve: ez a jelölés elsősorban biztosítékot és átláthatóságot kell, hogy jelentsen számunkra, nem pedig eredendő rosszat.

Nem ördögtől való

Ehhez pedig szigorúan be kell tartanunk ennek a speciális étrendnek a legfontosabb alapszabályt: ha bármit megvonunk a szervezetünktől, akkor különösen oda kell figyelnünk arra, hogy a kieső tápanyagokat étrendünk többi részével pótoljuk, máskülönben hamar hiánytünetek lépnek fel. „Ez ráadásul összetett kérdés. Vegyük például a húselhagyást, ami szükségképpen magával hozza, hogy két alapvető elem, a fehérje és a vas bevitele lecsökken. Ebben az esetben pedig messze nem elegendő, hogy a vasat növényi forrásokból pótoljuk, mert azok felszívódása nem lesz egyenértékű” – figyelmeztet a szakember. Ahogy a manapság kifejezetten divatos léböjt kúrára vonatokozóan is vannak intelmei: hozamosan kitartva csak nagyon kis mértékben fedezi a komplett fehérjeszükségletet. „Ezért sem lehet elégszer elismételni, hogy az olyan diétás étrendek, mint amilyen a böjt is, csak megfelelő szakmai kontroll mellett hozhatják meg a kívánt eredményt.”Nem mindegy például, hogy valaki fogyás céljával vagy egy betegség miatt tervez-e belekezdeni, ahogy sokat számít az életkor is. „60 év felett alapvetően nem javasolt a böjt, hiszen ilyen korban már nehezebben mozgosítjuk a tápanyagraktárakat, miközben a hormonháztartás könnyen felborul. De a tizenévesek körében sem kívánatos, mert ha ebben az életszakaszban nem biztosított a kieső fehérjebevitel megfelelő pótlása, akkor az komoly veszélyeket rejt magában.”

Szükség van rájuk

Ahhoz azonban, hogy az E jelölés kitörhessen a skatulyából, ismét csak érdemes szélesebb kontextusra váltanunk. Maga a nyers tény, hogy ezekkel az adalékanyagokkal mesterséges úton javítják fel az élelmiszereket – színezik, ízesítik, növelik eltarthatóságukat –, még önmagában nem elég ok arra, hogy száműzzük azokat a tányérunkról. Sok E-szám ugyanis olyan összetevőt takar, mely kifejezetten hasznos az emberi szervezet számára. Vegyük például a nyírfacukrot (amit a termékek címkéje E967-ként jelöl), mely természetes édesítőszer, emellett – többek között – védi a fogakat a szuvasodástól. Az E162 kóddal „álcázott” céklakivonatot pedig tészták és cukrok színezésére használják előszeretettel. De az aszkorbinsav és a másvitaminok is E jelölést kapnak egy-egy terméken – a szélsőséges nézőpont pedig ezeket is tiltólistára tenné. – Az élelmiszerek nagy része, amit ma a boltban megveszünk, nem létezhetne adalékanyagok nélkül. Sok esetben például ahhoz, hogy valami a gyártósorról eljuthasson a boltok polcaira, a tartósítás elkerülhetetlen. Ahogy az élelmiszermérgezések és -fertőzések megelőzéséhez is nélkülözhetetlenek ilyen célzott „kiegészítők”. De pusztán azok az ízvilágok is, amiket megszerettünk és megszoktunk, feltételezik az adalékanyagokat. Nagyon sok gyerek például fel sem ismerné a frissen préselt eperlevet, mert az barna, ízre pedig köszönőviszonyban sincs a boltban vásárolt gyümölcslével.

Kényelem vs. tudatosság

Friss élelmiszerre mindennél nagyobb szükségünk van ­­– ezt a szakember sem győzi hangsúlyozni. Azonban a gyakorlatban nem mindig kivitelezhető, hogy az asztalra közvetlenül a zöldségeskertből tegyünk ételt. Ezért sem kerülhetők meg az E-számmal jelzett adalékanyagok. Mértékek persze itt is vannak. – Azok, akik havi egy-két bevásárlással szeretik feltölteni a családi éléskamrát, biztosan a hosszú szavatossági idővel rendelkező termékeket részesítik előnyben, ezzel együtt kosarukban az E-számok sűrűsége is megugrik. Időigényesebb, de lényegesen egészségtudatosabb megoldás gyakrabban, de rövidebb időszakokra bevásárolni, és a félkész ételek helyett magunk feldolgozni az adalékokban sokkal szegényebb alapanyagokat – ad alternatívákat a szakember. Mint mondja: ahogy a legtöbb esetben, itt is az aranyközéputat kell keresnünk, hiszen a mértékletesség tudatossággal kiegészülve minden szélsőségnél sokkal egészségesebb kombináció.

 

https://superfoodteam.hu/szolgaltatasaink/taplalkozasi-tanacsadas/

Szóljon hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Kapcsolódó bejegyzések

Bevásárló kosár

Close
0
Az Ön kosara
  • No products in the cart.