0

D-vitamin a napfény vitaminja

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, amely a szteroid hormonok családjába tartozik, két formája ismert a D2- (növényi eredetű) és a D3 -vitamin (állati eredetű). Szervezetünk elsődleges D-vitamin forrása a Nap UV-B sugaraiból származik. A téli időszakban Magyarországon a földrajzi adottságok miatt márciustól októberig pótlása indokolt, továbbá ideális hasznosulásához elengedhetetlen a megfelelő K-vitamin és magnézium szint. Fontos hangsúlyozni, hogy a szoláriumok UV-A sugarai nem alkalmasak vitaminképzésre!

Másik, kisebb forrása a D-vitaminnak az élelmiszerekből fedezhető, mégis pótlása nem dietetikai kérdés. A D3-vitamin táplálékból elsősorban a tengeri halakból biztosítható, a tőkehalfilé 100 g-ja a napi szükséglet 50 %-át fedezi. Nagyobb mennyiségben van még jelen belsőségekben, tojássárgájában és tejtermékekben.🐟🍳🥛 A D2-vitamin növényi eredetű, csak táplálék útján jut a szervezetbe, az élesztő, lenmag, kakaó és a csiperkegomba fogyasztásával növelhetjük szintjét. 🌿🍫🍄

A Semmelweis Egyetem I. számú Belgyógyászati Klinika kutatói által végzett reprezentatív vizsgálat megállapította, hogy tél végére a magyar lakosság 95%-ának a D-vitamin ellátottsága alacsonnyá válik, továbbá a hazai D-vitamin konszenzus szerint a nyári raktárak akár már októberre ki tudnak ürülni. ☝️

Funkciói

Szervezetünk szinte minden sejtje tartalmaz D-vitamin receptort, ezért szerepe van a sejtek működésében és osztódásában, valamint az izom-ideg- és immunfolyamatok szabályozásában. Fokozza a bélben a kalcium visszaszívását, egyúttal a csontokban lévő kalciumot is felszabadítja, így normalizálva a keringés kalciumszintjét. Igazoltan génregulátorként is funkcionál, továbbá az inzulintermelésre és vérnyomásra is hatással van. Csökkenti a daganatos sejtek képződését, ugyanakkor mindezeken felül a nők termékenységéhez is elengedhetetlen. A túlsúlyból eredő D-vitamin hiány önmagában is rizikó tényező a krónikus betegségek kialakulásához. Vese-, szív és érrendszeri-, máj és epeúti-, autoimmun-, ortopédiai-, onkológiai betegnél, valamint nőknél PCOS-nél és menopauzát követően laboros szűrése kiemelten fontos.

Adagolása

A D-vitamin biztonságos adagja felnőttnél napi 2000-4000 NE, ugyanakkor az igazolt túlsúly megköveteli ennek az adagnak a dupláját! Meglévő Covid fertőzésnél nagyobb dózis javasolt (napi 4000-6000 NE tíz napig), ami segít rendezni az esetleg fennálló D-vitamin-hiányt, de nem okozhat mellékhatást.

D-vitamin termék megrendelhető webáruházukból: Vitamin D3 Star – SuperFoods

Szóljon hozzá

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Kapcsolódó bejegyzések

Bevásárló kosár

Close
0
Az Ön kosara
  • No products in the cart.